South Park: The Stick of Truth

04-12-2014 00:00

South Park: The Stick of Truth – Als je de game voor het eerst speelt en je moet een class uitkiezen, kies je dan Fighter, Mage, Thief, of Jew? South Park: The Stick of Truth zit vol grapjes, waar je om de haverklap hardop om zult lachen. Hoewel deze game heel erg op South Park lijkt, is het ook nog een goede role-playing game (RPG). Ook voor mensen die de serie niet kijken.

ManBearPig

Het is echt ongelofelijk hoe dicht South Park: The Stick of Truth bij zijn gelijknamige tv-programma komt. Ook al duurt een aflevering van South Park maar 20 minuten, deze RPG zal je zo’n vijftien uur bezighouden. Het lopen door straatjes geeft je precies het zelfde gevoel als in de serie. In de game zijn heel veel dingen meegenomen vanuit de afleveringen. Zo vocht ik tegen ManBearPig, kwam ik Al Gore tegen, zag ik een poster van The Coon en spotte ik awesom-o in Cartman’s kleding kast. Maar ook als je de afleveringen niet vooraf hebt gezien, kun je toch genieten van The Stick of Truth.

Een op een

Het verhaal speelt zich af in South Park waar alle jongens van het dorp samen hun fantasiespel spelen. Het gaat allemaal maar om één ding – The Stick of Truth. Wie de stok bezit, zou controle hebben over het hele universum.

Jij bent de ‘new kid’ in het dorp en je sluit je al snel aan bij de ‘humans’. De ‘elves’ hebben de Stick gestolen en jij moet hem proberen terug te halen. Ook al is het spel een RPG, het verhaal is niet belangrijk. Het is vooral de humor die het verhaal interessant houdt. Er zijn naast de verhaallijn genoeg andere dingen die je ook na afloop van het verhaal kunt voltooien. Geweldig vond ik dat ik naar Canada kon. Ik wil niets spoilen, maar het spel is echt fantastisch. Een van de eerste dingen die mij opviel was dat het visueel bijna een op een is met de serie.

Geen slappe game

Een van de dingen die ik het meest verassend vond is dat het niet een of andere slappe game is met South Park erin verwerkt, maar een goede game die van begin tot eind boeit. De RPG-elementen zijn ook goed uitgewerkt en alles loopt prima. De muziek is ook fantastisch. Bij veel RPG’s ben je het grootste deel van de tijd bezig met je mannetje te upgraden om sterker te worden, maar dat is in deze game niet het geval. Dat komt omdat je al snel aan de limiet zit van hoe sterk je kunt worden, en dat is teleurstellend. De game is turn-based, dat wil zeggen dat het spel steeds wacht op jouw volgende move (zet), met daarbij wat real time-elementen. Persoonlijk vind ik dat jammer. Ik had liever alleen turn-based gehad omdat de real time-elementen soms oneerlijk voelen.

Pegi 18?

In mijn ogen is dat veel te overdreven. Het spel is niet veel grover dan het tv-programma (dat trouwens 6+ van kijkwijzer krijgt). Een grapje, daar moeten ze maar gewoon tegen kunnen. Ik zelf ben 14 en ik zou dit ook wel aan een 12-jarige durven geven.

Kortom: mensen moeten niet zo moeilijk over de grofheid en gewoon het spel spelen. Je zult gegarandeerd hardop lachen.

Info

Destiny, beoordeling: 8,5 ,